top of page

Voeding in de winter

Wanneer het kouder weer wordt, krijg je vanzelf zin in warm en voedzaam eten. Om stevige winterkost te kunnen verteren moet je lichaam harder werken en omdat het vuurtje hoger wordt opgestookt, krijg je het lekker warm. Boerenkool is zelfs zo stevig, dat je het pas kunt verteren nadat de vorst er overheen is gegaan en al iets van de structuur is gebroken. Bewaargroenten zoals kolen, aardappelen, winterwortelen, knolselderij, uien en bieten weten nog lang hun vitaliteit te bewaren na de oogst. Ze dragen voor ons het licht ("biofotonen") de winter door.

De opgenomen biofotonen (zonlicht via bladgroen) lopen wel langzaam terug naarmate het voorjaar nadert, maar gelukkig zijn er dan weer verse alternatieven. In het algemeen moet je groenten zo kort mogelijk koken en in zo min mogelijk water.(rode kool 30, witte kool 15 en groene kool 10 minuten). Maar beetgaar smoren of roerbakken is vaak nog lekkerder.

Naast warmte levert voeding ook de brandstof om je lichaam te kunnen laten functioneren: bouwstoffen voor de groei en instandhouding van je lichaam, zoals koolhydraten, eiwitten, vetten en vitaminen.

Maar voor je lichaam er iets mee kan, moet het eerst lichaamseigen worden gemaakt. Kunstmatige voeding via een infuus bijvoorbeeld kunnen we maar enige tijd verdragen, hoe zorgvuldig de losse voedingsstoffen ook zijn uitgezocht. In kunstmatige voeding zijn de voedingsstoffen losgemaakt uit het natuurlijk samenhangend geheel. Het verteringsproces - opnemen, afbreken en op geheel eigen wijze weer opbouwen tot een ondersteunende en voedende substantie - is belangrijk. Bij kunstmatige voeding valt er niets te verteren. Als je dat proces van verteren en verwerken te lang overslaat, wordt je uiteindelijk ziek. Je lichaam moet flink in beweging komen om goed te kunnen verteren. Het is mede dankzij deze beweeglijkheid dat je vitaal en gezond blijft.

Hoe vitaler het voedsel dat je eet, hoe meer dat je eigen vitaliteit bevordert. De vitaliteit van voedsel hangt nauw samen met de manier waarop het is geteeld. Groente en fruit dat de tijd krijgt om te rijpen is vitaler en rijker dan soortgenoten die volgepompt zijn met water om snel te groeien. En ook de bewerking heeft invloed op de vitaliteit.

Onrijp geplukt fruit of groente in kassen gekweekt, zijn een flauw aftreksel van wat het kan zijn als het natuurlijk is gerijpt.

Kies ook voor biologisch voedsel. Wortels staan samen met aardappels en uien in de top tien van meest bespoten groenten.

De vitaliteit van alle levende organismen hangt af van zonlicht. Door vitale voeding tot ons te nemen kunnen wij onze eigen vitaliteit bewaren als het koud en donker is.

Kommentare


bottom of page